Tuesday, April 28, 2015

Pengalaman melawat Kg Sonsogon, Kota Marudu


Kota Marudu: Pada 18hb dan 19hb Mac yang lalu, saya bersama-sama dengan beberapa orang dari Kota Kinabalu telah melawat ke kampung Sonsogon, Kota Marudu.  Kawasan ini terlalu jauh untuk dijangkau memandangkan keadaan geografinya yang berbukit bukau. Suatu perjalanan yang amat mencabar dan menguji iman. Ia memerlukan lebih dari 3 jam untuk sampai ke situ dengan menaiki kereta 4WD jika keadaan cuaca yang baik.  

Selain daripada melawat sekolah tadika di situ, kami juga berkesempatan untuk memberikan katekesis kepada umat-umat di kampung tersebut.  Dalam katekesis itu, kami telah menerangkan tentang cabaran-cabaran Iman Katolik pada hari ini iaitu penukaran agama yang berleluasa dan tarikan duniawi yang begitu canggih yang boleh membuat umat lupa akan Tuhan.  Makna pra-paska dan Paska juga telah diterangkan kepada mereka.  Dalam  pertemuan singkat ini, umat sangat gembira dan menghargai mendapat sedikit pengalaman baru.  Mereka menyuarakan berbagai persoalan berkaitan dengan kehidupan Kristiani serta
keperluan untuk mengadakan sesi pendalaman iman Katolik di masa-masa akan datang.  Pemahaman mereka tentang iman  Katolik sangatlah kurang.  Mereka juga memerlukan sumbangan bahan-bahan bacaan kerohanian dan Alkitab untuk memantapkan iman mereka. Tidak hairanlah kalau mereka mudah terp
edaya dengan tawaran-tawaran kekayaan yang memenuhi keperluan harian mereka, yang berupa wang ringgit, kebendaan dan kemudahan asas.

  Lebih kurang 400 orang yang menetap di situ dan majoritinya telah dibaptis Katolik.   Kita bersyukur kerana ada umat seperti saudara Alpheus yang telah menerokai tempat ini sehinggalah iman Katolik tersebar ke kawasan terpencil ini. Kita juga bersyukur kepada Tuhan atas komitmen mendiang Bro. Herbertus Gompuk yang telah bersama-sama dengan umat di situ selama 10 tahun untuk mengajar mereka tentang kebersihan, bercucuk tanam dan belajar untuk berdikari. Jasa mendiang akan tetap dikenang oleh umat di Kg. Sonsogon kerana telah membawa perubahan cara hidup yang lebih baik pada hari ini.  Diharap semangat missionari tempat ini akan diteruskan oleh generasi hari ini.  Tuhan memberkati.

No comments: