Thursday, July 26, 2012

MINGGU KATEKETIKAL 2012

“IMAN BERAKAR DAN DIBANGUN DI ATAS PERIBADI YESUS  KRISTUS” (Kol. 2:7)


Salam sejahtera kepada para Katekis dan Pembentuk Iman,

            Minggu Kateketikal untuk tahun 2012 sudah tiba, dan tahun ini amat unik dan istimewa kerana, bersama Bapa Suci Sri Paus Benedik XVI, kita merayakan Tahun Iman sempena ulangtahun Vatikan II ke-50 dan ulangtahun ke-20 pembentukan Katekismus Gereja Katolik. Saranan Bapa Suci ini menunjukkan betapa pentingnya ‘iman’ bagi seluruh Umat Allah. Beliau menjemput kita sebagai Gereja untuk melangkah kembali kepada dasar, iaitu “Iman”. Ini menunjukkan bahawa dalam dunia digital yang pantas berubah hari ini, unsur “iman” itu sangat berkurangan dalam kehidupan Kristiani. Nampaknya iman seseorang mudah terpesong, bingung atau pun hilang. Jadi, apakah sebenarnya situasi kita pada hari ini?
 
·         “gerhana Allah”- Allah tiada lagi dalam kehidupan kita
·         Penyangkalan iman kita yang sangat berharga – mudah menggadaikan iman
·         Kehilangan identiti kita – tiada lagi kesaksian Kristiani

Bagaimanakah kita boleh menangani kesemua ini? Jika ketua jurulatih disingkir, pasukan itu akan tumbang; jika talian minyak dipotong, kereta tidak akan dapat bergerak; jika kepala soket alat elektrik dicabut, maka tidak ada kuasa eletrik. Sama ada dalam hal kepimpinan, bekalan kuasa atau kehidupan, hubungan adalah perkara yang sangat penting! Surat Santo Paulus kepada jemaat di Kolose ialah sebuah buku mengenai hubungan. Hingga hari ini, hubungan adalah suatu perkara yang sangat penting dalam kita menghidupi Injil Yesus Kristus. Kita perlu dasar iman yang kukuh dan Santo Paulus mendorong kita akan kepentingan iman itu: “hendaklah kamu berakar di dalam Dia dan dibangun di atas Dia, hendaklah kamu bertambah teguh dalam iman” (Kol 2:7). Di sini Santo Paulus memberi kita tiga gambaran: Berakar, dibangun dan teguh.

Iman yang berakar: seperti pokok yang memerlukan akar yang tegap dan dibajai selalu. “Akar”- adalah pertemuan peribadi dan hubungan dengan Yesus! (Contoh: kehidupan Santa Therese dari Lisieux, Santo John M. Vianney, Mother Theresa, Yohanes Paulus II) 

Iman yang dibangun: seperti rumah yang memerlukan pengasasan yang kukuh, iman itu harus dibangun di atas Yesus Kristus. Jika kita melihat kehidupan para Santo/Santa dan Matir, ia dapat mengilhamkan kita untuk kembali mendengar dan menghidupi sabda Allah. Iman itu menjadi kepastian kerana ia berasaskan pada Sabda Allah; ia bekerja “oleh kasih” (Galatia 5:6); dan tumbuh secara berterusan menerusi pendengaran akan Sabda Allah dan doa. Ia merupakan pengalaman awal kebahagiaan surgawi. Setiap hari kita perlu adakan lebih banyak masa berhening untuk merenungkan sabda Allah, agar kita dapat “respon secara positif kepada panggilan Allah, percaya kepadaNya dan melakukan sabdaNya.” (YOUCAT, no.21 & KGK 183-184)
Iman yang teguh: teguh dalam iman bererti mengambil berat kehidupan Kristiani kita sebagai “Kristus yang lain”, mengikuti dan menjadi ‘Kristus’. Kita perlu kehidupan yang berasakan kasih dan komitmen kepada Kristus agar kita dapat menerima salib Kristus dan ‘bersaksi’ akan Dia. Dengan adanya iman yang ‘teguh’, kita akan terus mengatakan ‘YA’ kepada Allah untuk mengasihi dan mengongsikan kehidupanNya.

Apakah yang boleh kita lakukan sebagai sebuah komuniti paroki? Apakah yang dapat kita lakukan sebagai Katekis/Pembentuk Iman untuk mengeratkan “hubungan” dengan Yesus Kristus? Bagaimanakah saya dapat “berakar” dalam Yesus Kristus?

·      “lihat” dan “menemukan” Yesus dalam Ekaristi (adorasi) – suatu pertemuan yang memberi hidup
·      Ibubapa sebagai ‘katekis pertama’, adakan doa keluarga setiap hari di depan altari rumah
·      Menjemput para guru minggu dan kanak-kanak untuk mengadakan pengakuan dalam bulan ini
·      Meluangkan masa untuk melawat mereka yang miskin, sakit dan yang memerlukan
·      Adakan Saat hening, meditasi dan doa peribadi/devosi
·      Membaca buku-buku rohani, Injil, Katekismus Gereja Katolik, ‘YOUCAT’, kehidupan Santo-Santa dan para Matir dll.

Percayalah! Marilah menghidupi iman kita dan bersaksi setiap hari. Anda akan dapat membantu lebih ramai umat, samada kanak-kanak, belia atau orang dewasa, untuk mencari makna dan kebahagiaan hidup yang lahir daripada suatu pertemuan dan ‘perhubungan’ dengan Kristus!
   
Selamat Hari Minggu Kateketikal!


Fr  George Harrison
Diosis Agung Kuala Lumpur
22 Jun, 2012

No comments: